mandag 20. oktober 2014

Hva nå?

Nøtteallergi?!? Plutselig ble det naturlig for meg å opprette en ny blogg. Jeg som allerde har en interiørblogg som ligger i dvale pga manglende bloggelyst. Men dette skal være et slags oppskrifthefte og en huskeliste for meg selv og andre! Jeg føler meg helt i villrede, og tenker at jeg kanskje gjennom denne bloggen kan få tips fra mine lesere også!!

For 2 uker siden gav jeg min gutt på 5år rosiner oppi en tom valnøttboks. Boksen var helt fri for nøtter og rusk, men den var ikke vasket. Sekunder etter han begynte å spise rosinene klaget han over kløe i munnen. Etter få minutter var han helt krakilsk og klødde fælt i munn og øyne. Han satt i baksetet i bilen, jeg kjørte på motorveien og det var mørkt, så jeg fant ut at jeg bare måtte finne et sted å stoppe. Tilfeldigvis var vi veldig nært legevakten, så jeg stoppet der. Og det er jeg veldig glad for idag! Ansiktet til min lille gutt var så opphovnet at øynene ble helt lukket. Jeg løp inn til legen hvor han straks fikk adrenalinsprøyte og diverse annet før han ble sendt med ambulanse og sirener til sykehuset! Der sto det 7 leger klar til å ta imot oss. Vi ble veldig godt ivaretatt, han fikk medisiner og gutten min begynte sakte men sikkert å komme seg igjen! Etter et døgn på sykehuset ble vi sendt hjem med EpiPen i vesken og beskjed om å holde han unna alle spor av nøtter..... og det er ikke så reint lite mat som kan inneholde spor av nøtter!

Så her sitter jeg da! Ganske nervøs og redd for å gi sønnen min noe mat han ikke tåler! Jeg merker godt at han er redd for å få i seg nøtter også. Det begynner å gå seg til, og jeg ser allerede nå at det ikke er så vanskelig som jeg trodde, men vi må passe på! På denne siden tenker jeg å lage en oversikt over mat som er trygg for nøtteallergikere. Blir veldig glad om  dere som er erfaren vil dele sine tips med meg også :)



Short version in English:
My son has developed severe nut allergy. He should not eat any food containing nuts or may contain nuts. This blog will be a recipe booklet and a checklist for myself and others! I hope that perhaps through this blog can also get tips from my readers!! :) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar